Revolutionizing Education through Artificial Intelligence: Progress and Promise
Evento finale del progetto europeo eSTEM
Il 31 marzo 2023, dalle 10 alle 13, si tiene l'incontro "Revolutionizing Education through Artificial Intelligence: Progress and Promise", evento conclusivo del progetto europeo eSTEM - Toolboxes for SuperFast learning digital contents in STEM.
La partecipazione all'evento è prevista sia in persona, presso la Sala Conferenze del Polo Didattico delle Piagge (Via Giacomo Matteotti 11, Pisa), sia online, tramite Zoom.
Durante l'evento verranno presentati i risultati del progetto eSTEM, che aveva l'obiettivo di sviluppare delle "cassette degli attrezzi" a supporto di docenti, ricercatori, instructional designer, per l'applicazione delle metodologie di active-based learning in ambito STEM.
Sei keynote speaker discuteranno dell'uso dell'intelligenza artificiale e dei dati nell'istruzione superiore.
Alla fine dell'incontro è previsto un light lunch come opportunità di networking e di discussione con esperti del settore
L'evento è organizzato e promosso dal Dipartimento di Ingegneria Civile Industriale e dal gruppo di ricerca B4DS - Business Engineering for Data Science.
Programma
9.45-10.00 Welcome and registration
10.00-10.05 Gualtiero Fantoni - University of Pisa
Institutional greetings
10.05-10.20 Alessandro Guadagni - University of Pisa
Introduction to the context and partnership of eSTEM project
10.20-10.30 Elena Coli - University of Pisa
Presentation of the eSTEM project outputs: the toolboxes for active-based learning
10.30-10.40 Till Rümenapp - University of Bremen
Presentation of the eSTEM project outputs: the educators’ assessment tool
10.40-11.05 Antonio Bucchiarone - Fondazione Bruno Kessler
Let me adjust to the challenge! Approaches to personalized and gamified learning
11.05-11.30 Juliana Elisa Raffaghelli - University of Padua
Cultivating pedagogical data literacy: beyond the AI hype in education
11.30-11.55 Alessandro Ciasullo - University of Naples Federico II
Emerging educational possibilities: digital and virtual learning environments and AI perspectives
11.55-12.20 Alan Mattiassi - GAME Science Research Center
Game-based distance learning
12.20-12.45 Rea Lavi - Massachusetts Institute of Technology
Applying active learning approaches to teach undergraduate students how to tackle real-world, ill-defined problems with problem structuring, systems thinking, and creative ideation
12.45-12.55 Filippo Chiarello - University of Pisa
Enriching circular use of Open Educational Resources for education
12.55-13.00 Gualtiero Fantoni - University of Pisa
Final greetings and closing remarks
13.00-14.00 Networking light lunch